TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

Katedra Mikrosystemów

Opracowanie czujników do pomiarów ekstremalnych ciśnień

ncbir_i_inne_flagi.png

Instytucja Finansująca: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014- 2020. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka ścieżka 1/4.4/2020 — Projekty aplikacyjne

Lider Konsorcjum: Nanores Sp. z o.o. Sp. k.

Kierownik Projektu na PWr: prof. dr hab. inż. Robert Kudrawiec

Kierownik (Katedra Mikrosystemów): prof. dr hab. inż. Karol Malecha

Okres realizacji: 1 października 2020—31 grudnia 2023

Całkowita wartość projektu: 15 818 977,79 zł
Kwota dofinansowania: 12 730 569,61 zł
Kwota dofinansowania dla Politechniki Wrocławskiej: 2 769 537,35 zł (kwota: 1 131 942 zł dla Wydziału W12N)

Przedmiotem projektu było opracowanie i przygotowanie do wdrożenia dwóch innowacyjnych produktów – miniaturowego czujnika wysokiego ciśnienia oraz czujnika wysokiej próżni — wraz z technologią ich produkcji.

Firma Nanores we współpracy z Politechniką Wrocławską opracowała rozwiązania, które ze względu na swój rozmiar umożliwiają umieszczenie w komorach wysokociśnieniowych i próżniowych większej ilości czujników, dając tym samym możliwość pomiaru niejednorodności ciśnienia w komorze. Ponadto miniaturyzacja sensorów umożliwia integrację rozwiązania z mikrokomorami, co nie było dotychczas możliwe z wykorzystaniem komercyjnie dostępnych rozwiązań. Opracowane w ramach projektu czujniki charakteryzowały się wysoką trwałością i szerokim zakresem pomiarowym. Dzięki tym cechom opracowana innowacja będzie mogła znaleźć zastosowanie w różnych aplikacjach i warunkach, również specyficznych i wymagających jak np. pomiary w kowadłach diamentowych lub w przemyśle kosmicznym jako detektor mikroprzecieków w śluzach pojazdów załogowych. Czujniki zostały opracowane i wykonane z wykorzystaniem technologii LTCC (Low Temperature Cofired Ceramics) oraz FIB (Focused Ion Beam).

Projekt był sfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (POIR.04.01.04-00-0034/20).

Galeria zdjęć

Ważniejsze publikacje:

  • Laura Jasińska, Krzysztof Dzbik, Damian Nowak, Krzysztof Stojek, Aleksandra Chudzyńska, Kamil Politański, Karol Malecha. Technological challenges in manufacturing of vacuum gauge thermionic cathode using thick-film technology. Materials Science-Poland. 2024, vol. 42, nr 1, s. 126-139
Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję